kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Nu står jag inför en prövning och känner mig skärrad. Umgänget med dem som jag alltid har druckit kopiösa mängder med fortsätter hela helgen, till och med söndag morgon! Måste göra upp en strikt plan och hålla mig till den. Jag vill och orkar inte misslyckas. Då tappar jag all trovärdighet inför särbo och dotter. Hur f-n ska det här gå?????

Macadi

Ta Antabus och köp med dig gott om alkoholfri dricka. Orkar du med att förlora dina närmastes förtroende? Klarar du ångesten när du inser att det gick åt skogen? Det kan ju för all del gå bra....men om inte...Dottern besviken och sårad, sambon likaså...du med ångest i kubik...Vad är det VÄRSTA med en helt nykter helg. Tja, du kan ju ha det lite småtråkigt, vilja gå och lägga dig tidigare och känna dig lite utanför, men du kommer GARANTERAT inte att få ångest och ingen kommer att bli besviken. Du kan ju också upptäcka att du trots allt hade roligt och då är det ju bara desto bättre...

Vändningen

Ett festgäng deluxe och du förväntas dricka. Denna gången inte lika lätt som att bara ta en tidig kväll och åka hem, utan nu flera dagar på raken. Jag känner igen det, minns de festerna när jag var under 30 och man körde på och började rätt tidigt dagen efter med en förmiddagsgrogg osv. Planade ut över lunch, fortsatte på eftermiddagen mm.

Eftersom du inte vill vara nykter, utan vill dricka, så är det ju verkligen, verkligen till att du tar kontroll över drickandet. Ät som folk, drick mycket vatten, hetsdrick inte utan ta det lugnt. Viktigaste av allt, tänk på dotter och särbo. På riktigt. Va hellre en torris på festen och vårda din familj.

Du kan fixa det om du verkligen, verkligen fokuserar på vad som är viktigt i livet. Det borde vara kärleken, till och från dina nära o kära. Ha det på näthinnan hela midsommar...

Tack även till Macadi för ett radikalt förslag, som inte är vad jag vill höra men som givetvis är helrätt, det inser jag också.....Men det är som V säger, jag vill dricka, särskilt en helg som midsommar. Än en gång känner jag mig som forumets svarta får men tröstar mig med att det heter FÖRÄNDRA sitt drickande och det är DET jag vill. Nu gäller följande.
1. Ingen A före kl 17 varken på midsommarafton eller midsommardagen och inget alls på söndagen,
2. Måttligt och långsamt, som på de lyckade festerna tidigare under våren som jag var så stolt och glad efter, ingen ångest utan pigg och lycklig även dagen efter,
3. Antabus redan på söndag morgon.
4. Tänka som Vilja och Helena, "för det har jag lovat mina forumvänner"
Alla underbara på forumet: Ha en underbar midsommar, med måttligt med A eller utan ! Kramar till er alla!

Macadi

men jag har också försökt det där med att dricka "måttligt" så jag förstår så väl dina känslor och ditt dilemma...Man vill så gärna, hoppas och tror, men så kommer den där gången när det går åt skogen...Den ångesten vill jag inte ha själv fler gånger och det ger mig nästan ångest att tänka att någon annan ska behöva uppleva den...
Några svarta får finns det inte här - bara människor som med hänsyn till sina erfarenheter och egna livssituation söker en lösning på ett och samma problem...eller hur?
Hur du än väljer så önskar jag dig en FIN midsommar!
Kram

Det har gått hyfsat, blev möjligen lite för full igår sent på kvällen, men det var ok. Ingen ångest och har inte gjort bort mig. Puh... ! Ser fram emot morgondagens antabus för då är frestelsen över.

Betyder vila....! Festprissarna reste tidigare än planerat så jag hade A kvar, bl a en oöppnad BIB. Öppnade den på midsommardagen och konsumerade den tillsammans med sambon. Men nu är det söndagkväll och A är slut. Helgen har dock avlöpt väl, ingen baksmälla eller ångest. Har varit ute på promenader och jobbat i trädgården och mått bra. Trivs inte med BIB som sällskap på helgerna så det fick bli en engångsföreteelse. Jag hade kunnat gjort det bättre i helgen, men var för svag helt enkelt. Beundrar er forumvänner som kan ha A hemma, jag klarar inte det. Känner ett visst sug, som inte är övermäktigt. Antabus i morgon, suck......!

FataMorgana

på dig själv,Valeria. Du har ju gjort framsteg. Se det i stället. Det kan och ska bara bli bättre nu. Även om det så går med myrsteg. Helgen som var ör redan historia. På't igen. Du fixar det. Skickar en bamsekram :). /FM

LenaNyman

Jag kunde/kan inte heller ha a hemma. Drack bara upp det. Är glad att Lucas skeppade ut sina starköl och snapsen i går kväll, trots att jag tänkte ställa in dom i kylen. Nej, det är mycket bättre att dom inte står där och frestar.

Tycker du gör det bra. Du funderar och reflekterar och resonerar, det är perfekt. Man måste ju börja gräva där man står och precis det har du börjat göra.

Stor kram!

efter att inte haft ångest på ca fem veckor inser jag hur hårt mitt tidigare drickande slet på mitt psyke. Jag har trista stunder nu också men upplever en helt annan mental styrka. Hoppar över en AW i morgon och ska på en stor födelsedagsfest på lördag. Känner ingen oro inför festen eftersom jag numera VET stöt jag klarar att vara måttlig. Får förstås vara på min akt och inte tappa kontrollen över mängderna.

HelenaN

Härligt att läsa om dina ångestfria veckor Valeria! Fantastiskt att du klarar av att vara på din vakt och hålla den där kontrollen när du har alkohol i kroppen!
För egen del går motivationen att hålla koll snabbt över när vinet börjar verka. Vettet går ut där alkoholen går in...

stod över gårdagens AW igår trots övertalningsförsök ! Idag, sista dagen före semestern, hade jag bespetsat mig på en måttlig utesväng, men då var kollegan, som deltog igår, så j-a bakfull att hon inte orkade! Det blev inte mera än två glas vin och sedan hemgång. Jag inser att det låter märkligt att jag är nöjd, men det har aldrig hänt tidigare att någon annan än jag har varit bakfull och inte orkat och att jag har avbrutit ett planerat "fylleslag" och åkt hem. Vi har ju "dreglat" lite över uteserveringar på forumet, åtminstone jag och Helena, men efter att ha besökt två st ikväll kan jag konstatera att det är värdelöst och inget att ha. Kan inte mäta sig med skogspromenader med hundar som jag ägnat de senaste kvällarna åt! Kram alla forumvänner !!!

Vändningen

Tycker mig se en stor mental vändning hos dig, en märkbar skillnad på ditt förhållningssätt till "utelivet" och till A framför allt. Härligt att ångesten har gett med sig också! Styrkekram till dig, den har du förtjänat!

har jag tillbringat inomhus i sängen efter en alltför blöt gårdagkväll där måttligheten gick åt h-e. Var ute på stans uteserveringar med en trogen drinkpolare och stod inte emot. Försökte inte ens. Inledde med att köpa en helflaska vitt med motiveringen att det var så skönt att slippa köa...Nu var det väl ingen katastrof igår, jag gjorde inte bort mig eller så, men dagen idag var ju helt misslyckad. Hade helt andra planer som gick om intet. Inser att det får bli antabus på måndagarna även under semestern. Suck, att det ska vara så svårt att låta bli ett skadligt beteende!

Vändningen

Det ÄR svårt, man får inte ta för lätt på det hela. Nog för att du skött dig bra på sistone och att det har gått bra, men släpp inte garden. Inte nu, inte här. Det är för tidigt om det ens någonsin kommer att gå. Håll den uppe för stunden iaf. Jag märker på flera här på forumet att det är lätt att stå i boxningsringen och efter ett tag känna att det går ju hur bra som helst, och så släpper man garden lite och börjar slappna av och precis då landar högerkroken rätt i plytet. Hur hård smäll man får och om man blir knockout eller bara vacklar tillbaka är lite olika, men de flesta inser att det gick visst inte att släppa på garden. Inte ännu, man bör nog gå/vinna mer än en rond först iaf...

Nya tag min sköna!

sitter på stranden och är j-t sugen. Vågar inte föreslå en tur till systemet. Inte idag. Får se hur jag gör i morgon. Har läst igenom min tråd och repat mod.